fredag den 11. december 2015

Den grønne vinterhave.




De stedsegrønne klippede strukturer giver liv til vinterhaven. Det har indtil nu været en grøn vinter, men i sne træder strukturerne også tydeligt frem og danner det man kan kalde for `havens vinterskelet`. Det bliver tidligt mørkt, snart har vi den korteste dag, og herefter går det mod lysere tider - og drømmene om forår med lys, varme og vækst.








Den lille madonna er ikke vinterfast, men så længe vi har det milde vejr får hun lov at stå ude.



For nylig fandt vi denne lille marmor-piedestal et sted i Sønderjylland. Den markerer sig rigeligt lige nu, men med lidt patina, og når planterne i bedet skyder op, tror jeg, at den glider  naturligt ind i helheden.



Den grønne Hjortetunge-bregne bidrager også til det vintergrønne.



En `tankefugl` af kunstneren Torben Klostergaard er støbt i bronze, og har med tiden antaget en irgrøn farve.



Den formklippede Lærk, synes jeg, har en hvis skønhedsværdi også uden nåle.
























Den formklippede Fyr står med en fin baggrund af de brune grene af kranstop.












Troldlærken står nu med sine krøllede grene.



Også Troldrobinie har krøllede grene.






















































4 kommentarer:

  1. Hej Inger og Jørn. Tusind tak for de mange smukke billeder af jeres skønne have. Det er til stor inspiration. Glæder mig til at besøge jeres have til forår/ sommer. Mvh Birgith.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgith.
      Tak - det glæder os, at du finder inspiration i vore fotos. Vi glæder os til at få besøg af dig.
      Kh. Inger og Jørn

      Slet
  2. Jørn du er en ener i havegrønt det ville jeg gerne tage ved lære af...så et besøg til sommer vil jeg og min mand se frem til.
    Mvh.grethe og god jul

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Grethe. Tak for de venlige ord. Vi glæder os til jeres besøg. God jul.
      Kh. Inger og Jørn

      Slet