fredag den 13. marts 2015

Midt i marts.


De første forårsbebudere har forlængst meldt deres ankomst og vi har da også haft dejlige dage med forårsagtig vejr, hvor vi har været i haven og fået ryddet lidt op. Men vi kender jo mønsteret med nattefrosten, der ikke helt har sluppet sit tag. Visse morgener vågner vi op med rim på tage og planter og is på fuglebadene. Kong vinter overgiver sig ikke sådan på én gang.









I dag kigger solen frem en gang imellem, men ellers er det bitterlig koldt fordi det også blæser.














Vi har en del bunddække, der er vintergrøn. I flæng kan nævnes Mor og Barn, Porcelænsblomst, Hasselurt, Kæmpestenbræk, Vedbend, Tvetand o.a. , hvilket gør haven mindre bar her i det tidlige forår.



Samtidig rummer haven en del stedsegrønne træer og buske, som jo også giver nogen fylde på denne årstid. Egentlig kan man vel sige, at det som markerer sig lige nu, er det, der kaldes for havens `vinterskelet`.








































































I bunden af bedene kan der se lidt uordentlig ud, idet jeg lige har spredt halvformuldet kompost ud, hvilket sætter gang i regnormene, som pludselig får noget at arbejde med, og vi får en god og frugtbar muld.















4 kommentarer:

  1. Hei Jørn. Med så mange vintergrønne trær og planter som dere har, så ser jo hagen ganske "levende" ut hele året. Så får en heller plassere litt stauder og lignende innimellom... Vi har jo også hatt dette i tankene i vår egen hage, selv om det nok ikke er så gjennomført og vintergrønt som hos dere. Vi ser nå flere steder vi med fordel kan putte inn flere (små) vintergrønne planter som vil friske opp i vintermånedene. Det ser riktig fint ut i hos dere, og vi ser fram til å komme tilbake. Hilsen til dere begge.

    SvarSlet
  2. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  3. Hej Lars
    Ja, vi nyder de stedsegrønne buske, især om vinteren. Og netop de vintergrønne bunddækkeplanter er også med til at gøre vinterhaven grøn.
    Mange hilsener til jer begge
    Jørn

    SvarSlet
  4. Hej Jørn og Inger
    Først og fremmest hjerteligt tillykke med nomineringen. Det er fuldt fortjent, for jeres have ser fuldstændig vidunderlig og drømmedejlig ud. Selv her i løbet af vinteren har I så mange fine detaljer at se på, til stor inspiration til os andre.
    Den nederste opstilling med Madonnaen er da ny, er den ikke?
    Jeg har også mange forskellige bunddække planter i min have, og jeg har også alle dem du nævner. Mor og barn tror jeg ikke er så kendt, jeg lærte den i hvert fald først at kende sidste år, da jeg var på et plantemarked. Den måtte jeg jo eje, for jeg blev jo nybagt mor igen sidste år, så den er meget aktuel her hos mig:-)
    Venlig hilsen
    Malene

    SvarSlet