søndag den 17. juni 2012

Midsommerkrans.


Midsommerkrans er titlen på en novelle af Martin A. Hansen, en forfatter, som i min pure ungdom kom til at betyde rigtig meget for mig og det gør han da fremdeles. Midsommerkrans bør læses på denne tid  af året, medens hans roman Løgneren er rigtig god at læse i påsken - synes jeg.

Men jeg bliver altid lidt urolig, når vi når frem til midsommer, uden at vi har set ret meget til sommeren. Jo, jeg kan da godt huske vejret omkring pinse, da var det sommer, men det kan nu ikke rigtig gøre det.
Når man går rundt i haven er frodigheden total. Regnen har gjort godt. Det bugner med planter og ofte i flere lag. Jeg holder meget af denne overflod og de situationer, hvor jeg må i gang med saksen for at reguler herligheden.



Flere steder langs stierne må jeg til at klippe lidt i vore Rhododendron, for nyvæksten gør, at vi dårligt kan komme omkring dem.



Den lille azalea fandt jeg sidste efterår i en af havens "afkroge", hvor den fik alt for lidt lys og var derfor ikke blevet til ret meget. Den blev plantet i en skål, hvorved den fik en bonsai-lignende status og lige nu kvitter den med en overdådig blomstring.




Den store lodden løvefod, Alchemilla mollis fører sig frem, smukt navn, synes jeg. Og den kender sit værd - se, hvordan den breder sig ud og vil spille hovedrollen, her ved vore hjørnearrangement.



Den gulgrønne Acer shirasawanum `Aureum` viser sin udstråling i det afdæmpede lys.



                         Men havens faver og strukturer er såmænd også meget pæne i gråvejr.



En stor `dræbersnegl` har invaderet haven. Jeg måtte grave stenen op i et bed, for at få plads til en ny plante ,og kunne straks se ligheden. Så nu får den lov til at stå til skræk og advarsel for de øvrige snegle.






                           Der er skabt mange frø på vores Acer palmatum `Bloodgood`.



Vi er så småt begyndt at tænke på vores næste åben have arrangement den 30. juni og 1. juli, hvor vi igen håber, at kunne byde velkommen til en stor mængde haveinteresserede mennesker.



Akelejefrøstjerne dukker op de utroligste steder i haven, og de viser sig næsten altid at være velvalgte.
























De klippede strukturer strammer haven lidt op med deres grønne skulpturelle virkninger af fast form.


















Vandgran bliver normalt et temmelig stort træ, men denne er en dværgart, der siger "ved jorden at blive, det tjener os bedst".










                             Den lille fugl i bronze hjembragte vi fra Holland.

































                            Løvehale, Phlomis er en af de stovte stauder.










































9 kommentarer:

  1. Hej. Det var meget smukke billeder. Haven er smuk grøn og meget frodig. Tak for kigget.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Tak. Ja, det er nu man skal nyde sin have med alt det grønne og fodige.
      Kh. Jørn

      Slet
  2. Tak for dejlige billeder, nyder altid at gå med på din havevandring.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sussi
      Hyggeligt, at du følger med rundt.
      Kh Jørn

      Slet
  3. Dejlig tur i jeres have, tak for den. Den lille vandgran er vel nok sød. Jeg har en stor vandgran og en gul vandgran.
    Jeg kan også godt lide din lille bonzai azalie.
    Og så må jeg give dig ret, at nå til Skt. Hans med kun en uges sommer, det kan godt skræmme lidt, for så går det jo den forkerte vej med lyset igen.
    Kh
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Lige nu får vi masser af regn. Vejret er ved at udvikle sig til en gyser for os, idet vi på lørdag fejrer en familiefest i et telt.
      Kh. Jørn

      Slet
  4. Det er som sædvanligt skønne billeder du viser fra jeres have :-)

    God fornøjele med jeres åben have arrangement, håber i får rigtig mange besøgende :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Vivi
      Tak for din kommentar. Det var hyggeligt at hilse på dig og din mand til plantemarkedet i Kolding. Og tak, vi glæder os altid til at holde åben have og møde så mange haveinteresserede. God fornøjelse med jeres nye have.
      Kh. Jørn

      Slet
  5. Alltid en stor fornøyelse med dine fotografiske hagevandringer-din og Ingers hage er min største hageinspirasjon!
    Nå har jeg også gjensett et gammelt innlegg med tema stein, likte sneglen din :)
    Lykke til med neste hagevandring!
    Hilsen Tone

    SvarSlet